Lilla Bus

Lilla Bus

fredag 27 maj 2011

Tillväxtultraljud

Jag tycker det är totalt bedrövligt att dom nu även i lund ska ta bort tillväxtultraljudet, vi är ju bevis om någon på att det behövs. Det är ju inte många ställen i landet man har det på, då är det endast rutinultraljudet. Det är ju för lite.. Är kanske inte så många ban med skador dom hittar efter v 18, men vi är ju några. Tänk om dom inte hade hatt det nu, då skull ju vi trott att allt var som det skulle, finns ju inga andra indikationer på att något är fel.
Nu får ju vår familj tid på sig att förbereda både psykiskt och fysiskt på att hon ska komma, läkarna kan göra upp en plan om vilken hjälp hon kanske behöver ha innan, under och efter förlossningen. Men om vi bara hade åkt in efter att värkarna startat och inte hatt en aning om detta vad hade hänt då? Hade hon ens hatt en chans att klara sig? Tänk å ligga där med ett nyfött barn på magen å inte ens ana att något är väldigt fel, man har ju hört den ena historien efter den andra om att barnmorskorna inte tatt nyblivna mammor på alvar när dom tyck något kännts fel, det kan ju ta både timmar och dagar innan man får rätt hjälp.
Nu tack vara ultraljudet kan vi ju vara trygga med att dom kommer å göra allt för henne, för att dom vet vad som är fel och var felet sitter. Alla vi har pratat med nere på sjukhuset i Lund är super lessna för att det försvinner, dom har kämpat med näbbar och klor för att få ha det kvar. Men det är ju som med allt annat, ekonomin som styr, inte livet på små bebisar.
Jag rekomenderar alla som inte får det sista ultraljudet att då göra det privat i stället, ja det kostar mycke pengar, men va kan vara mer värt än våra små gryn i magen.
Dagen i övrigt har vatt bättre än igår, glömde ju stänga av larmet i går kväll så det ringde ju som vanligt fast jag inte hade behövt att stiga upp, men efter en lur på soffan tyckte jag att jag kännde mig ok.  Nu är vi ute på Landön, vädret varierar från solsken till hellregn, hoppas på en trevlig dag här ute i morgon. Nu ska jag försöka väcka min kära make som sitter och sover i en stol, och se om det går att flytta han till sängen istället.

1 kommentar:

  1. I Hässleholm får man bara ett ul, känns lite kass. Trist att dom tar bort det i Lund, de e märkligt att det är pengarna som styr och inte bebisars hälsa. För jävligt.
    Hoppas ni får sol på Landön i helgen! Kram

    SvaraRadera