Lilla Bus

Lilla Bus

onsdag 18 maj 2011

Orättvisa och otur

Ny morgon ny dag..

Sömnen ville väl inte helt innfinna sig i natt heller, det tar nog ett tag innan man kan komma in i någon form av "normal" rutin igen. Men vi är ju tvugna, livet runt om oss har ju inte stannat, allt fortgår ju igentligen som vanligt. Barnen ska upp och till skolan, Johnny måste jobba och jag har ju dom där alla andra grejerna som ska fixas.
Telefonen ringer med kunder och man ska låta glad och trevlig när man igentligen bara har lust att skrika rakt ut, hur fan kan du tänka på midsommar nu när det är så här, varför ska ni få boka husvagnsplats och planera för något kul, när inte vi ens kan se dagen som kommer efter denna. Men hur ska dom veta och hur ska dom kunna förstå, som sagt världen rullar på hur man än gör!

Vi tackar omigen för alla fina och värmande komentarer vi fått både här och på FB, det hjälper oss ska ni veta.
I vissa av komentarerna har orden OTUR och ORÄTTVISA kommit upp. Och det är två ord som snurrar ganska mycke i mina tankar, ni som läser detta känner ju antagligen mig och känner till mitt liv, där finns ju en beskärd del av båda dom orden. Just orättvisa är en ganska stark beskrivning på något, men vad är igentligen orättvisa?
Ja man tänker ju helatiden varför just, jag varför just vi, varför just vår familj? Men hade det igentligen varit bättre om någon annan drabbats? Hade det varit mer rättvist? Det beskedet vi fått och den ovissheten vi ska leva med önskar man ju inte någon annan! Men oavsätt hur fel det är så önskar man ju ändå att att det skulle varit en annan familj som man bara läser om, inte att det skulle vara vi eller någon vi känner. Så jag tycker det är förbannat orättvist just nu..Även om inte det är bättre.

Otur! Är otur just otur eller ren klantighet? Jag är nog både jävligt klantig och otursförföljd om man nu kan vara det, viss otur ordnar man ju med själv, av oförsiktighet kanske, eller bara genom att göra saker innan man tänker!
Annan otur är kanske det vi drabbats av, att det just är lillabus som har något som ingen kan förklara, ingen som vet varför det finns där eller hur det kom dit.
Men i mina tankar snurrar det ju, är det jag, vad har jag gjort som har fått det att bli såhär, va det min lungröntken? är det mina sprutor jag tar nu? har jag glömt någon vitamin? Är det för att jag åt starka medeciner innan jag blev gravid? Har jag hatt någon infektion jag inte har märkt av? Är det pågrund av den där halva procenten med alkohol det finns i den alkoholfria ölen jag druckit? Hur mycket än läkaren sa att jag inte kunnat påverka detta så far ju ändå tankarna runder.. Eller är det bara min jävla OTUR?? Varför ska då jag dra in massa oskyldiga familjemdelemmar i det, vad har Johnny, Emma och Hampus gjort för att ha det såhär eller stackars lillabus i magen, vad har hon gjort för ont! Varför ska alla runt mig drabbas av min Otur/orättvisa/klantighet??

Detta blev ett självömkande inlägg, men det är så jag känner.

Nu till något bra, lillabus lever rövare i magen som vanligt :) Lung å stilla på morgonen (just som mamma) Men full fart efter morgonkaffet! Så hon följer sin vanliga dagsrutin, å det kan ju bara vara positivt.

Nu är det en ny dag en ny morgon... En dag mindra av ovisshet

4 kommentarer:

  1. Hej gumman. Ja du har verkligen haft din beskärda del av detta. Otur o orättvisa borde utrotas. Har du googlat på ämnet.? Kanske fler familjer som drabbats o svar på vad som hänt sen när barnet är födt! Kanske inte ger just er några svar men lite positiva besked från andra kanske gör era tankar lite lättare..
    Du ska veta att jag tänker på er jättemycket hoppas hoppas hoppas att allt går bra. Jag läste en av kommenatrerna på Johnnys sida idag. Släpp inte hoppet. Det e det sista som överger en. Kram <3

    SvaraRadera
  2. Jag har googlat på allt jag kan komma på och har inte hittat ett skit som liknar detta! Tack för tankarna! Det värmer.

    SvaraRadera
  3. Hej Sara. Nu är jag inte alls insatt i vad det kan vara men kom över det här. Hoppas det kan ge lite hopp.
    http://www.alltforforaldrar.se/forumarchive/forums/viewArticle/996/6298210/6313726
    och också nedan
    http://www.alltforforaldrar.se/forumarchive/forums/viewArticle/996/6298210/6300594
    Tänker på er och hoppas.
    Kram från Johnnys kusin Anna

    SvaraRadera
  4. Tack Anna för att du har sökt till oss, men det är inte alls samma sorts typ av cystor vår lilla bus har tyvär, det som nämns i dessa texter är en spess sort som många foster har men som växer bort innan ca v 24, den sorten kan indikera på att fostret har en kromosom skada, det vi har drabbats av har ju uppkommit senare i graviditeten och sitter inte alls på samma ställe! Så tyvär kan vi inte likna oss med dom. Kram S

    SvaraRadera