Lilla Bus

Lilla Bus

onsdag 17 augusti 2011

Tiden har kommit!

Till vår stora lättnad och förskräckelse har tiden till MR kommit nu, jag blir totalt livrädd när jag tänker på att hon ska sövas men är glad att det äntligen ska bli gjort. Det är ju den undersökningen som kommer att visa vad som ska göras härnäst. 5/9 har vi blivit kallade till Lund vi ska vara där kl 10,00 för inskrivning och sen är undersökningen kl 13,00.
En fasa mitt i den andra fasan är att hon ska vara fastande från kl 08,30 fram till 13,00 det är 4,5 timmar!! Ni som träffat lillabus vet ju att efter ca 3 timmar gal hon efter mat! Har inte en anining om hur vi ska få henne att stå ut så länge! Tror vi får packa ner hörselskydd till hela den avdelningen!
Jag tycker det är skitkass att bara en förälder får stanna där över natten, hon är ju så liten att man vill vara där båda. Men förhoppningsvis blir det bara en natt och då kan Johnny antagligen sova på patienthotellet. Vi kommer få sova över pgr av att dom ska koppla ett andningslarm på henne så att andningen fungerar som den ska efter narkosen.
Vid själva undersökningen kommer inte vi få vara med, men det är nog ganska skönt på ett vis även om man vill vara där för henne! Det kommer att ta någon timma innan vi får träffa henne igen på uppvaket, man vet ju inte hur hon kommer att må när hon vaknar, vissa blir ju illamående efter narkos.
Jag stimmar nog mer än vad Johnny gör om narkosen, jag tycker det är obehagligt som fasen och tänker så klart på alla komplikationer som kan tillstöta, man har ju hört om folk som inte vaknar igen.

Idag var det besiktningsdag på Elin, hon är minsann STORA tjejen nu, men missade 5kg gränsen med 10 gram, en cm på längde och en cm på skallen var dom övriga resultaten. Leendet har inte kommit än vad jag kan se, men hon svarar när man pratar med henne och är uppmärksam på vad som händer. Så Maria från hemsjukvården var nog nöjd med henne. Jag drar fortfarande en lättnandes suck när dom har varit här och att allt ser ut som det bör, känner fortfarande det där med att då kan jag vara lugn en vecka framöver.
Idag pratade vi om att vi skulle fortsätta kontrollerna på BVC, men jag är inte alls sugen på det. Jag är fortfarande för orolig för att släppa henne till dom, så jag hoppas inerligt att vi kan få komma in till NEO i kristianstad för fortsatta kontroller, eller att det fortsätter som nu med hembesök. Vi skulle få besked om en vecka hur planen för det ska bli.
Jag är säkert aldeles för orolig för småsaker, men man kan ju inte rå för hur man känner, och slipper jag en del av det för att jag får henne kollad ofta så kör jag skåne runt om det ska behövas.
I måndags flyttade vi "hem" till Tjörnarp igen, känns konstigt att ha så mycke plats. Dom senaste två dagarna har gått till att packa upp och städa, jag gav mig fasen på att alla ungarnas för små kläder skulle rensas ut innan dom nya sakerna från ullared packades in, så det har tagit några timmar! Men nu är det klart och kidsen har ordentliga garderober inför hösten. Vi hade ju ca ett ton med tvätt med både här hemifrån och från campingen, så maskinen har fått bekänna färg. Tradigt nog så har jag tvätta alla Elins kläder (även allt nytt fint hon fått) I ett tvättmedel som hon antagligen reagerade på, för när hemsjukvården var här upptäckte vi att hon hade fått små röda prickar, så det va bara att flänga iväg och handla nytt medel. Så gissa vad jag gör nu??
Jag har även varit på återbesök i Lund, fick en kallelse dit till en läkare jag aldrig träffat, så jag tyckte det var ganska onödigt att åka ner där för att ta blodtrycket, men jag fick vartfall berättat för dom hur missnöjd jag var med deras agerande inför och under förlossningen. Så denna läkaren skulle leta reda på den läkaren som pratade i mobilen samtidigt som hon hade handen uppe i mig för att kontrolera hur lillabus sjönk ner, jag vill nämligen ha hennes vertion på det hela. Läkaren vi träffa kunde bara beklaga att det blev som det blev, och komma med förklaringar (ursäkter).

I morgon är det dax för skola, tror både jag och barnen har saknat dom vardagliga rutinerna, nu ska vi bara hitta lite nya rutiner eftersom Johnny inte ska vara hemma och att jag har Elin med att tänka på. Blir säkert både rörigt och förvirrat dom första veckorna om jag känner mig själv rätt.
I helgen som kommer ska vi iväg och fiska kräftor, fasen va kul det ska bli, jag längtar som bara den. Hoppas bara på bra väder eftersom lilla bus ska få vara med om sitt första kräfse haha, hon får förvisso stanna på land men är ju med ute ändå! Dom båda stora ska passa sin farmor lite.
Nu ska jag byta i maskinen å se om jag kan hitta någonstanns att hänga upp mer kläder, vi får ju en frisör hit om ett par timmar som ska snygga till barnen med.
Ha det gott sålänge!

1 kommentar:

  1. Kan förstå din oro...kan tänka att ni vill få det gjort men ändå inte för man har inte riktigt kontroll över situationen. Håller alla tummar för att det ska vara positivt... och er Elin är ju en stark liten tjej, hon har ju redan klarat sig igenom en massa prövningar, så detta fixar hon.
    Många kramar lotta

    SvaraRadera