Lilla Bus

Lilla Bus

fredag 22 juli 2011

Hela tre veckor, och ammnings fråga!

Ja nu är vår lilla snuppa tre veckor gammal :)Jag undrar vad jag gjorde med all tid jag måste ha haft innan hon föddes, för just nu går dagarna fortfarande åt till att amma, jag tror jag har blivit begåvad med väldigt tunn mjölk för hon blir inte mätt några längre stunder. Det kan kännas ganska frustrerande och jobbigt att bara bli sittanes med henne i knät, och hon är ju inte heller helt nöjd när hon inte blir bonna mätt. Mjölk har jag gott om så Dolly Parton och Samantha Fox kan slänga sig i väggen haha, det är nog bara tjockleken på drickat som inte är så bra. Vid ett par tilfälle har jag nu fuskat och gett henne lite ersättning, då kan hon sova gott i upp till tre timmar om man har tur, och tre timmar på en natt är minsann lyx kan ni tro.
Att amma eller inte amma är ju en svår fråga, ammar du inte kan du få en massa påtryckningar från BVC och folk runnt dig som har en massa åsikter, som förstagångs förälder så kan jag förstå att det är fruktansvärt kämpigt om det inte fungerar som man vill och alla håller på att tjata på en.
Jag har alltid varit för ammning, men har full förståelse för dom som kanske inte kan få det att funka, jag tycker kanske att alla borde prova innan man ger upp, men det är min högst privata åsikt och inget att ta fasta på. Mina andra båda ammade jag fullt tills dom var ca 6 månader, men deras mjölk intag stabiliserade ju sig efter ca 2 veckor, och det blev lite längre mella matningarna.
Just nu så vet jag inte helt vad jag vill!! Amma är supermysigt och säkert det aldra bästa för barnet ur näringssynpunkt, men det håller på att ta slut på mig totalt när jag inte kan få sova mer än 30/60 min i stöten. Jag har inte en aning om det går att kombinera ammningen och ge tilllägg, eller om mjölken sinar omgående då. Fast igentligen så finns det ju bebisar som sover hela nätterna ganska tidigt och mamman kan ändå amma på dagen, då borde det ju fungera! Fast då får jag väl värsta stockningen på natten. Hua hua vad kluven man kan bli, jag får nog bara fortsätta att kämpa på ett tag till med det, vem vet det kanske vänder och stabiliserar sig så den lilla donnan blir mätt. Viktuppgången är där inget fel på så maten räcker ju till även om jag inte ger ersättning.
Igår var det dax för CSK igen, mår alltid skit innan vi ska dit. Oron hänger som ett svart måln ovan för en, och man andas inte ut förren man är på väg där ifrån. Men allt såg ut som det skulle, hon väger nu ca 3700g och skallen hade ökat med ca 5mm och det var med i sin ordning.
Nu träffar vi ju bara en sköterska när vi går dit för läkaren har semester, men hon var med mycke trevlig och tog sig tid att lyssna på våra tankar och funderingar, även om hon inte heller har några svar kan det vara ganska sjönt att dom bara lyssnar på vad man säger och vad man oroar sig för.
Elins navelstump vägrar att trilla av :( Jag trodde det va någon lag på att det skulle ske innan dom va en ca 14 dagar gammla, men nej hennes sitter som klistrad på plats, jag frågade sköterskan om det och hon svarade "jasså ni har fått en sådan bebis haha" Hennes dotter hade hattt sin kvar i 6 veckor!! Så det är tydligen väldigt olika när dom trillar av.

Grabbarna grus utfodrar!




Hampus har varit ute mad båten denna veckan och fiskat gädda, det var inte han som fick den men var lika stålt ändå.

Emma åker ring efter båt!!! (mamma är något avis)

9 kommentarer:

  1. Jag ammade Fabian till han var 8 månader, men lilla freja bara klydda och skrek och blev aldrig mätt så jag slutade amma henne när hon var 7 veckor.
    Ammning är helt fantastiskt när de funkar annars e det bara skit.
    Du ska strunta i vad folk tycker, tänker och säger och göra det som funkar bäst för er alla.

    kram på er
    MAlin, jerry, fabian o freja

    SvaraRadera
  2. Hon är verkligen söt som socker er lilla tjej!
    Hanna Larsson berättade att hon kör ersättning till natten och då sover lille Ture som en stock! Och brösten anpassar ju sig till efterfrågan så du kanske behöver pumpa ur de första nätterna men sen så ger det sig nog. Värt att prova iaf, man blir ju galen av att inte få sova och en glad mamma ger en glad bebis - med eller utan bröstmjölk - det är mitt motto!

    /Sara Lindblad

    SvaraRadera
  3. Hej Sara jag tycker att du skita i amningen om den inte funkar. Charlie har fått ersättning från början, då min amning aldrig har funkat. Glöm inte att det är ert barn och ni vet själva vad som är bäst för er!! kram Hanna

    SvaraRadera
  4. Hallå du :)
    Jag ammade och körde ersättning, funkar kanon att blanda, gjordes redan på bb :) jag blandade även mjölken med ersättning. Men jag blev tillsagd att mjölken är som vispgrädde på morgonen och ju mer man är igång på dagen så blir mjölken som lättmjölk. Jag va slarvig med att äta, vila och ta de lugnt så Vincent blev inte mätt så efter 2 månader gav jag upp. Jag ammade hela dagar och nätter ;( för jag vågade inte ge bara ersättning... Pga påtryckningar från BVC...
    Hjälper det inte med vila så gör vad du kan för att hon ska bli mätt och sova :)
    Lycka till!
    kram Sara

    SvaraRadera
  5. Hej hej!

    Några tips om amning kan jag dessvärre inte ge. Jag har bara legat på BB en gång, en natt, och det var i vilorummet ;)

    Vad jag däremot kan säga är att jag varje gång jag träffar dina barn blir så himla fascinerad över dem. De är rara, go'a och så kloka. Ja, jag antar att du ser en massa andra sidor hos dem och att du nu tänker "hon skulle bara veta", men jag måste säga att de är för go'a, roliga att prata med och lyssna på!

    Med tanke på hur bra du (ni) har lyckats med dem tror jag att ni med största säkerhet med er stora klokskap gör rätt i att följa era känslor och tankar kring det här med amning m.m.

    Varma kramar och en önskan om en skön helg med lite mer sömn än vanligt från "Tal-Mostern"

    SvaraRadera
  6. Att amma eller inte amma tycker jag är upp till mamman själv, det är ingen annan som kan bestämma det, gör det du tycker!
    kram till lilla söta bus och er andra ;-)/c.j

    SvaraRadera
  7. Du vet va jag tycker...Amma är guds gåva till...mannen, Hoppa över möget ;D

    SvaraRadera
  8. Lilla Sara, jag har aldrig kunnat amma och som du ser idag blir dom ändå bra. Therese har ju gullat med er lilla Elin å det gick väl bra, hon är uppväxt på välling. Kram Mamsen (första gången jag testar o skriva på facebook)

    SvaraRadera
  9. Tackar för alla era tipps :) :) Jag kämpar fortfarande med ammningen, vi får väl se idag hur vikten ligger! Hon har även fått ersättning ett par gånger.
    Du "mammsen"!!! Detta är inte FB det är en blogg haha!! Och Teres är mycke redig och hjälpsam med Elin nu när dom är här :) // sara

    SvaraRadera